Adventsmys och lussebak

Idag är det ju första advent, och vad är väl en advent utan lite mys med glögg och lussebullar? Ingen advent alls, tycker vi!

Vi har därför dragit igång med ett riktigt lussebak. Jag ser mig själv lite som bakningschefen, och i det ingår att smälla Börje på fingrarna varje gång han närmar sig degen. Det gäller att ha ögon i nacken, annars finns snart ingen det kvar att göra bullar av.

Jag gick på toaletten och lämnade bakningen (och Börje) oövervakade i två minuter. När jag var tillbaka i köket såg Börje väldigt oskyldig ut. Lite för oskyldig ut, om ni förstår vad jag menar. Ansträngt oskyldig. Det berodde på att det nu bara fanns en halv deg kvar att grädda.



Nåväl. Det går inte att göra så mycket åt det nu i efterhand. Nu ska degen jäsa. Jag brukar täcka över den med en handduk och säga åt Börje att degen ska sova och att den inte får väckas. Den lätta går han på varje gång!



Vi hörs sen!

Mjöliga kramar från Orvar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0